Nieuwe lesmethoden

Vanaf schooljaar 2024-2025 werken wij met een nieuwe lesmethode.

Voor de groepen 3 t/m 7 werken wij met de lesmethode van Staal 2.

De drie belangrijkste redenen waarom wij voor Staal hebben gekozen.

Taal prikkelt, motiveert en verrijkt

Met een spannend, grappig of bijzonder raadsel en een boeiende microles, de grej van Staal, worden de kinderen vanaf het eerste moment het thema ingezogen. Het magazine vol rijke teksten, spetterende foto’s en puzzels daagt kinderen uit en geeft ze veel informatie. En doordat het eindproduct functioneel en betekenisvol is, zijn de kinderen intrinsiek gemotiveerd.

Tekstbegrip is onderdeel van taal

De lessen tekstbegrip (begrijpend lezen) zijn een compleet nieuwe dimensie van Staal. Deze lessen vormen het hart van de lees- én leerervaring van kinderen. Onder begeleiding genieten ze van lezen en vergroten ze tegelijkertijd hun kennis van de wereld en van taal. Deze extra kennis helpt de kinderen bij de lessen spreken en luisteren en bij het maken van hun eindproduct.

Bewezen spellingmethodiek

De vernieuwde Staal hanteert als enige methode de bewezen spellingmethodiek van José Schraven (ZLKLS editie 2023). Spelling en grammatica leer je voor alle momenten waarop je schrijft. X stimuleert dit spellingsbewustzijn actief. Door de herkenbare manier van werken en gestructureerde opbouw, geven alle collega’s op dezelfde manier les. Dit voorkomt verwarring en zorgt voor een vast ritme, waardoor kinderen sneller en vertrouwd leren.