Semsom groep 4
Hoe werkt Semsom in groep 4?
Aanvankelijk rekenen met Semsom is de enige rekenmethode die specifiek ontwikkeld is voor de behoeftes van leerlingen in groep 3 en 4. Semsom groeit mee met jouw leerlingen en heeft bewegend en spelend leren geïntegreerd in iedere les.
Didactiek Semsom groep 4
Aanvankelijk rekenen in groep 4 gaat onder andere over optellen en aftrekken tot en met 100, vermenigvuldigen van de tafels tot en met 10, begripsvorming van delen tot en met 100 en de digitale klokkijken. Goed leren rekenen is een belangrijke voorwaarde voor succes op school én in de huidige en toekomstige samenleving. Leg daarom in groep 3 en 4 een stevige basis.
Reken met Semsom: 6 pijlers
Aanvankelijk rekenen met Semsom is opgebouwd rondom zes pijlers:
- Spelen: Semsom integreert doelgericht bewegen en spelen in iedere les en in de rekenhoek.
- Handelen: Semsom gebruikt het handelingsmodel om het rekenonderwijs nauwkeurig af te stemmen op het handelingsniveau van de leerlingen.
- Denken: Semsom stelt vragen die álle leerlingen tot nadenken uitnodigen en waarover alle leerlingen kúnnen nadenken.
- Instructie: Semsom laat leerkrachten een rolmodel zijn bij informeel leren en zorgt dat de formele instructie kort en interactief is.
- Oefenen en automatiseren: Met Semsom oefenen leerlingen doelgericht en gevarieerd en automatiseren zij op het juiste niveau.
- Samenwerken: Semsom laat leerlingen samenwerken, daar waar het kan en leerzaam is.
Bewegend en spelend leren
Semsom integreert doelgericht bewegen en spelen in iedere les. Onderzoek toont aan dat bewegend en spelend leren bijdraagt aan: een betere motivatie, een hogere concentratie en het beter onthouden van de lesstof. Hoe?
- Betere motivatie: Kinderen hebben een natuurlijke drang om te ontdekken, te spelen en te bewegen. Daarnaast moeten vooral jonge kinderen hun tomeloze energie kwijt. Door spel en beweging in iedere rekenles terug te laten komen, houd je de aandacht van de klas beter vast en zorg je ervoor dat kinderen met plezier gaan rekenen.
- Betere concentratie: Er is een positieve relatie tussen fysieke activiteit, hersenstructuur en cognitieve functies (verwerken van informatie). Als je beweegt tijdens het maken van een som stroomt er extra bloed naar je hersenen. Hierdoor functioneren je hersenen beter en kun je je beter concentreren op het uitrekenen van de som. Een mooi bijeffect van het bewegen, is dat er dopamine vrijkomt die ervoor zorgt dat je minder zenuwachtig bent. Hierdoor durven kinderen makkelijker fouten te maken. Iedereen weet: fouten maken is goed, want daar leer je van.
- Het beter onthouden van de lesstof: Ervaringsgericht leren draagt bij aan een betere opslag van de lesstof in het geheugen. Door de lesstof te koppelen aan een ervaring (spel of beweging) dient die ervaring als een soort ezelsbruggetje om de stof te onthouden. Door te bewegen gebruik je bovendien meer zintuigen, waardoor de stof ook beter beklijft.
Samenwerkend leren
Samenwerkend leren is één van de belangrijkste pijlers binnen Semsom, het leidt namelijk tot betere leeropbrengsten. Waarom? De leerlingen zijn actief bezig en door samen te werken wordt het leerproces ook voor de leerkracht zichtbaar omdat leerlingen hardop moeten denken en doen. Daarnaast ontwikkel je met Semsom al in de onderbouw de verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces bij jonge kinderen doordat leerlingen specifieke taken krijgen tijdens het samenwerken. Denk hierbij aan: tijd bewaken en zorgen voor gelijke inbreng van de groep. Dit is een belangrijk instrument voor zelfstandig leren. Semsom zorgt voor samenwerkend leren activiteiten in vrijwel iedere Semsom les en tijdens de bewegende en spelende activiteiten.